رونق صنعت ساختمان وابسته به بهبود بازار مسکن

رونق صنعت ساختمان وابسته به بهبود بازار مسکن
شناسهٔ خبر: 9105 -
پانزدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنعت ساختمان درحالي ديروز در تهران آغاز به كار كرد كه براساس آمار منتشر شده از سوي مراجع رسمي كشور ميزان ساخت‌وساز و صدور پروانه‌هاي ساختماني كاهش 34 درصدي راتجربه مي‌كند و اين موضوع تاثير مستقيمي بر توليد محصولات صنعت ساختمان داشته است.

به گزارش اکوآنلاین؛ به گفته فعالان حوزه صنعت ساختمان که در این نمایشگاه ۴روزه حضور دارند، رکود بازار مسکن موجب کاهش تولید و فروش محصولات صنعت ساختمانی شده و تنها راه بهبود و خروج ازاین شرایط رونق بخش مسکن است.

درهمین ارتباط مدیر فروش شرکت اخوان با اشاره به تاثیرگذاری بازار مسکن در تولید و فروش محصولات صنعت ساختمان گفت: رکود بخش مسکن در ۲سال گذشته تولید و فروش محصولات صنایع ساختمان را کاهش داده است اگرچه شرکت اخوان با حفظ کیفیت و ثبات قیمت دراین مدت، از سهم خود در بازار رقابت حفاظت می‌کند. حمیدرضا گلی افزود: رکود حاکم بر بازار مسکن تولید و فروش را ۳۰درصد کاهش داده است که با رونق بخش مسکن در سال آتی، صنایع ساختمانی نیز رونق می‌گیرد. وی ادامه داد: شرکت اخوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده سینک آشپزخانه، اجاق گاز مبله و رومیزی و… است و برای تولید محصولات خود از بهترین تجهیزات روز بهره می‌برد.

به گفته گلی این شرکت به دلیل بالابودن تیراژ تولیدات، محصولات خود را با قیمت مناسب دراختیار سازندگان و انبوه‌سازان قرار می‌دهد.

مدیر فروش محصولات اخوان اظهارکرد: درحال حاضر محصولات داخلی صنایع ساختمان از لحاظ کیفیت قابلیت رقابت با محصولات اروپایی را دارند ضمن اینکه قیمت آنها یک‌سوم محصولات مشابه خارجی است. این فعال حوزه صنعت ساختمان بیان کرد: اغلب مواد اولیه محصولات شرکت اخوان در داخل تامین می‌شود اما به علت نبود تکنولوژی تولید برخی از قطعات، ورق‌های استیل، شیرآلات و… از ایتالیا وارد می‌شود. گلی بازار صادرات محصولات اخوان را مناسب دانست و گفت: اگرچه تمرکز اصلی شرکت بر تامین بازار داخلی و خدمات پس از فروش است اما این شرکت به اروپای شرقی، عراق، افغانستان و… نیز صادرات داشته است.

افزایش تولید با اتکا به تکنولوژی‌های روز

مدیرعامل شرکت آجرنماچین رویال با اشاره به تنوع محصولات نمای ساختمانی درایران گفت: صنعت ساختمان پیشرفت خوبی رادرسال‌های گذشته تجربه کرده است، به عنوان نمونه این شرکت با تنوع ۳۰۰ نوع آجر دراین نمایشگاه حضور دارد که این محصولات مطابق با استانداردهای ایالات متحده است، محصولات این شرکت قدرت مقاومت درمقابل وزنه‌های ۳۵۰ کیلوگرمی و ماندگاری۱۰۰ساله دارند.

رضا چینی افزود: با توجه به تنوع و گستردگی محصولات شرکت آجرنما، ‌این شرکت تفاهمنامه‌یی را با انجمن انبوه‌سازان تهران برای تامین محصولات نمای ساختمان امضا کرده است و براین اساس تخفیف‌های ویژه‌یی را برای اعضای انجمن درنظر می‌گیرد. وی اظهارکرد: ایران درحوزه نمای ساختمان به دلیل وجود مواد اولیه مناسب جایگاه مطلوبی را در منطقه دارد و مواد اولیه محصولات نما نیز در داخل تهیه می‌شود. به گفته چینی آذربایجان، ازبکستان، عراق، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و… از خریداران محصولات شرکت آجرنماچین هستند که با لغو تحریم‌ها می‌توان علاوه بر افزایش میزان صادرات، بازارهای جدیدتری را نیز جست‌وجو کرد. مدیرعامل شرکت آجرنماچین ضمن اشاره به رکود بازار مسکن گفت: این رکود تبعاتی را دربازار محصولات صنعت ساختمان به دنبال داشته است اما این شرکت با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا و اعمال تغییراتی درتولید سهم خود را دربازار حفظ کرده است. وی افزود: راه‌اندازی خط تولید جدید این شرکت در۳سال گذشته موجب شده است که میزان تولید شرکت سالانه ۵۰درصد افزایش یابد. چینی درپایان گفت: با رونق بازار مسکن امکان افزایش قیمت مسکن و رشد قیمت محصولات صنعت ساختمان وجود دارد اما با افزایش نظارت‌ها می‌توان شاهد افزایش طبیعی قیمت‌ها بود.

ثبات قیمت در۷۰درصد محصولات

مدیربازرگانی شرکت سنی پلاستیک از دیگر فعالان حوزه صنعت ساختمان گفت: این شرکت قدیمی‌ترین شرکت تولید‌کننده لوازم بهداشتی ساختمان است که درحال حاضر تولید ۴۰۰ نوع کالارا برعهده دارد. حمیدرضا امیری ادامه داد: ۹۹درصد مواد اولیه محصولات شرکت داخلی است و سنی پلاستیک یک برند ملی است. وی افزود: محصولات این شرکت علاوه بر تامین بازار داخلی به ۳۰کشور ازجمله اسلونی، بلغارستان ارمنستان، عربستان و… صادر می‌شود که با افزایش تحریم‌ها از۳سال گذشته تاحدودی میزان صادرات کاهش یافته است. امیری ضمن اشاره به مشکلات موجود در صادرات محصولات گفت: علاوه بر اعمال تحریم‌ها، تغییر سالانه تعرفه‌های گمرکی بر حفظ بازارهای خارجی تاثیرگذار است. این فعال حوزه صنعت ساختمان اظهار کرد: رکود بازار مسکن طی ۲سال گذشته تاثیر مستقیمی بر صنایع ساختمانی داشته است، به عنوان نمونه علاوه بر توقف روند رشد تولیدات شرکت سنی پلاستیک، شیب منحنی رشد را نیز دو، سه درصد کاهش داده است. وی تصریح کرد: شرکت سنی پلاستیک در دوره رکود برای مقابله با شرایط، قیمت فروش ۷۰درصد از محصولات خود را ثابت نگه‌داشته است و دربرخی موارد قیمت فروش محصولات از هزینه تمام شده محصولات کمتراست. امیری با اشاره به اشتغالزایی بخش مسکن گفت: این زیرشاخه اقتصاد درصورت حمایت و با ایجاد رونق دربازار علاوه بر افزایش سرمایه درگردش کشور می‌تواند برای افراد بسیاری شغل ایجادکند. عیسی غریبی‌کلیبر، مدیرشرکت سنی پلاستیک و پدر صنایع پلاستیک بهداشتی ایران نیز شرایط این شرکت را در رکود بازار مسکن مناسب دانست و گفت: باوجود اعمال تحریم‌ها این شرکت به علت تنوع محصولات و قیمت مناسب سهم خود را دربازار خارج ازکشور حفظ کرده ضمن اینکه به خوبی بازار داخلی را نیز کنترل کرده است.

انتهای متن

تعادل

No votes yet.
Please wait...