بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
شناسهٔ خبر: 21547 -
مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شدند.

به گزارش اقتصاد خبر؛ مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، دادگستری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وارد بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی شدند.

پاسخ لاریجانی به تاکید بیگدلی بر ارائه فهرست اموال وزاری پیشنهادی
۰۹:۴۸
احمدی، بیگدلی نماینده مردم خدابنده:  شنیده شده وزیری ۷۰۰ میلیارد دارایی دارد

  • طبق قانون وزرا باید اموال خود را اعلام کنند، اما در مورد وزرای پیشنهادی این اتفاق نیفتاده است.
  • ما گاهی می شنویم یک وزیر ۷۰۰ میلیارد دارایی دارد و معلوم نیست آن را از کجا و طی چه زمانی به دست آورده است.
  • وقتی ما این اطلاعات را راجع به وزرای پیشنهادی نداریم چطور می خواهیم به آنها رای بدهیم؟
  • خواهشمندم که این اطلاعات را به طور شفاف در اختیار نمایندگان قرار دهید.

علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار گفت:

  • طبق قانون اساسی دارایی رهبر،‌ رئیس جمهور، معاونان، وزیران، همسر و فرزندان آنان قبل و بعد از خدمت توسط قوه قضائیه بررسی می شود.
  • آقایانی هم که قبلا بودند فهرست اموال را به قوه قضائیه دادند و در مورد کسانی که جدید آمدند می توانید سوال کنید
مخالفت محمود صادقی با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
۰۹:۴۳
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که وزارت راه و شهرسازی در بخش راه تلاش‌های چشم‌گیری کرده است، گفت: اما در برنامه‌ای که به مجلس ارائه شده سهم راه قابل توجه و شهرسازی و مسکن به طور همسان مورد توجه قرار نگرفته است.

محمود صادقی در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: در ابتدا لازم است به این نکته اشاره کنم که ما هم به عنوان فراکسیون امید هم به عنوان اصلاح‌طلبان حامی دولت تدبیر و امید بوده و خواهیم بود، اما این حمایت به صورت همکاری و تعامل فعال است و هرجا انتقادی باشد با صراحت مطرح می‌کنیم و هیچ منافاتی با همکاری و حمایت ندارد.

وی درباره‌ی مخالفت خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، اظهار کرد: بنده بر مبنای تحلیل برنامه پیشنهادی وی و همچنین عملکرد چهار سال گذشته انتقاد دارم و به این جمع بندی رسیدم که به عنوان مخالف صحبت کنم. در برنامه‌ای که وزیر در ۱۷ صفحه به مجلس ارائه داده توازن بین دو حوزه ماموریتی این وزارتخانه یعنی راه و شهرسازی وجود ندارد. در واقع به طور کلی سهم راه بسیار قابل توجه دیده شده، در حالی که به بخش شهرسازی و مسکن به طور همسان توجه نشده است.

رییس فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی انضباط مالی و اقتصاد در مجلس با اشاره به طرح ساماندهی و توانمندی سکونتگاه‌های غیررسمی یعنی حاشیه نشینی، اظهار کرد: برای ۹۱ شهر این طرح تهیه شده اما از اجرا خبری نیست. البته در مورد طرح‌های مسکن روستایی در برنامه پیشنهادی ۹۰۰۰ واحد از طریق بنیاد مسکن پیش بینی شده اما اشاره‌ای نشده که چگونه اجرایی خواهد شد. امیدواریم دولت و به ویژه این وزارتخانه به بخش مسکن و شهرسازی به طور متوازن نگاه کنند.

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: ناآگاهی و عدم احاطه مدیران ارشد به مساله‌ی هوانوردی و انتخاب نامناسب مدیران میانی و سیستم پاداش و ارتقاء موجب گسترش نارضایتی شده و تداوم این وضعیت با حساسیتی که در این حوزه وجود دارد برای صنعت هوانوردی مشکل آفرین است. البته ایران برای اجرای مصوبات ایکائو تعهد دارد.

من از ایستادن در برابر سودگران شهری نترسیدم
۰۹:۳۰
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
عباس آخوندی، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در دفاعیات خود:
  • آیا باید مسیر مسکن مهر را تغییر بدهیم و برویم به سمت بافت‌های فرسوده و خانه اولی‌هایاین کشور نیاز به وزاریی داره که شجاعت داشته باشند و در این راه نترسند. من در راه تغیییر جهت مسکن هیچوقت نترسیدم . من از ایستادن برابر سوداگران شهری هرگز نترسیدم. میدانم تهمت می‌زنند. از همین تریبون گفتند من ۱۲۳ شرکت دارم. بروید از همکارانتان بپرسید یک مورد درست بود؟
  • من میفهمم چکار می‌کنم. میخواهم شهر فروشی را متوقف کنم. میخواهم مسئله بافت فرسوده و حاشیه‌ای را درست کنم. چاره مسکن خانه سازی در بیابان بود یا توجه به بافت فرسوده؟ ۲۷۰۰ محله بد مسکن در ایران وجود دارد. هر سال ۲۷۰ محله را برنامه‌ای ریزی کرده‌ایم که درست کنیم. اما شرایط محله با محله فرق دارد.
  • ما از طریق پس انداز رفتیم سراغ خانه اولی‌ها. ۲۱۱ هزار نفر در پس انداز ثبت نام کرده‌اند. ما در بافت‌های حاشیه‌ای تسهیلات ۸ درصدی می‌دهیم بدون اینکه از دولت رایانه بگیریم. باید به دنبال راهکارهای دراز مدت برویم.
  • تمام بحث من تمرکز بر بخش مسکن بافت‌های حاشیه‌ای است. زمانی ۳۷ میلیارد تومان کل اعتبار بافت‌های فرسوده در این کشور بود، وقتی من آمدم الان بیش از هزار میلیارد است.
  • در بخش حمل و نقل باز یک نکته محوری و کلیدی را میخواهم بگویم. در ایران ۲۱۷ هزار کیلومتر راه داریم. روستایی تا آزاد راه. کل ریل فرعی و اصلی ایران ۱۳ هزار کیلومتر است. در سال گذشته در حدود ۴۲۸ میلیون تن بار جابه‌جا شده که ۴۰ میلیون تن با ریل بوده. در سال نود و پنج ۳۰ درصد رشد داشته‌ایم. در حومه ۷۰۰ میلیون سفر به تهران و از تهران به حومه صورت می‌گیرد که فقط دو درصد آن ریلی هست.
  • کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه کمتر از ۱۸۰ کیلومتر بوده که امسال به کمک شما بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر را بهره‌برداری می‌کنیم. قراردادهای ناوگان هوایی ما بیش از ۳۰ میلیارد دلار است. ما وزارتخانه‌ای بودیم که به برکت برجام بیشترین استفاده را از این توافق بردیم.
  • در این مدت من بیش از ۶۰ میلیار تومان توافق نامه امضا کردم. برای اولین بار در راه آهن سیرجان به کرمان ۸ میلیارد تومان بخش خصوصی سرمایه گذاری است. در فرودگاه شیراز هم بخص خصوصی سرمایه گذاری کرده است. ۵۵۰ میلیار تومان در فرودگاه امام خمینی سرمایه گذاری شده است. من یک ایستگاه داشتم که تنها برای سوار شدن بود اما من این ایستگاه را به مرکز توسعه شهر تبدیل کردم.
  • گویا در چند روز اخیر راجع به نظام مهندسی پیام رسانی شده است. خود من قانون نطام مهندسی را نوشته و از مدافعین توسعه مهندسی در ایران بوده ام. مالک باید بتواند مهندسش را انتخاب کند و از امضا فروشی جلوگیری کنیم.
  • وزارت خانه راه و شهرسازی ۶۵ هزار کارمند دارد. بیش از ۲ هزار مدیر دارد و از بزرگترین وزارت خانه های ایران. من دو کار میکنم. اول اینکه مدیران نسل آینده را تربیت میکنم. مدیران لایق زیر چهل سال را شناسایی میکنیم و با یک کنکور در داخل وزارت خانه لایق ترین ها تنتخاب میشوند و در مرحله تجدید نظری در مدیران به کارگرفته می‌کنیم تا برخی از آنان با مدیران جوانتر و لایق تر جابه جا شوند. ما با کمیسیون عمران هماهنگ بودیم و میتوانید در این مورد از کمیسیون عمران استعلام کنید.
وضعیت مسکن مهر نامناسب و مسکن اجتماعی هم اجرایی نشد
۰۸:۵۵
نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در مجلس شورای اسلامی نسبت به وضعیت مسکن مهر و مسکن اجتماعی به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی انتقاد کرد.

علی بختیار در مخالفت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی، گفت: با توجه به رانت و موضوعات مختلفی که وجود دارد طبق اصل ۳۶ قانون اساسی حکم مجازات و اجرا باید از طریق دادگاه صالحه انجام شود.

وی با انتقاد از آیین‌نامه جدید کنترل ساخت در نظام مهندسی، اظهار داشت: کاهش حجم سرمایه گذاری، تزریق رکود بیشتر و ساخت و سازهای بدون توجه به آیین‌نامه منجر می‌شود که اجرای آن خلاف قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی باشد.

وی سوانح جاده‌ای را از دیگر نقطه ضعف‌های وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: اخیرا شاهد سوانح ریلی هم در این دوره بوده‌ایم به ویژه سانحه ریلی قطار مشهد – تبریز که انتظار می‌رفت وزیر با شرایطی که پیش آمده، خود استعفا می‌کرد و در کشورهای پیشرفته چنین اقداماتی مرسوم است.

بختیار با انتقاد از این که منابع داخلی در حوزه ریلی کافی نیست و نیاز به سرمایه گذاری داریم، گفت: در مورد وضعیت مسکن نیز متاسفانه مسکن مهر وضعیت نامناسبی دارد و حتی مسکن اجتماعی هم که وزیر قول داده بود، اجرایی نشده است.

وزارت راه ۲۰ درصد در تولید ساختمان نقش دارد
۰۸:۴۹
نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی گفت که دردوره چهار ساله وزارت آخوند ۳۰ هزار میلیارد تومان برای کارهای زیرساختی راهداری و راهسازی اختصاص یافته است.

رحیم زارع در موافقت وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: موافقت من به معنی این نیست که در اقیانوس وزارت راه مشکلاتی وجود نداشته باشد. بلکه وزارت راه اگر در سیاستگذاری توطئه و تولید مسکن ۶۰ درصد تصمیم گیر است در اجرا  ۵ درصد نقش دارد و مجموعه ای از عوامل باید دست به دست هم دهد که تولید مسکن رونق یابد.

وی افزود: ما نباید نگاه سیستمی داشته باشیم و همه چیز را گردن راه و شهرسازی بیندازیم. مسکن مهر در شش سال قبل از آقای آخوندی ۴۸ هزار میلیارد تتومان منابع بانکی در اختیاز داشته که برای ساخت مسکن پیش بینی شده بود و در دوره ایشان تنها ۷۵۰۰ میلیارد تومان به این منظور اختصاص پیدا کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به ورود ۲۰۰ هواپیما به کشور در کلاس جهانی اظهار کرد:  ارزش ۱۰۰ ایرباس، ۸۰ بوئینگ و ۲۰ ای تی آر وارد شده ۳۳ میلیارد دلار است که کمک بزرگی به نوسازی ناوگان هوایی کشور کرده است.

سخنانی در تایید وزیر راه و شهرسازی
۰۸:۴۵
یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ضمن ارزیابی مثبت از عملکرد عباس آخوندی در وزارت راه شکستن حبس شبکه ریلی را از مهمترین اقدامات وی در وزارت راه دانست.

جهانبخش محبی‌نیا در موافقت با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: متاسفانه ما در بخش های کلان سیاستگذاری نداریم در حالی که به وزرا و مدیرانی نیازمندیم که مبانی فکری آنها در راستای توسعه باشد، اما به دنبال توسعه نیستیم؛ بلکه توسعه طلب هستیم.  وقتی می گوییم گسترش صنعت ریلی هدف ماست، اینطور نیست که همه مسئولین امر متوجه انجام این هدف مهم باشند.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در کشور ما وجود دارد این است که سطح تصمیم گیری هنوز در هیجان و احساس متوقف است و بعضی از مواقع شیپورها به خاطر خدا نواخته نمی شود. اگر فراکسیون امید بخاطر اصلاح طلبی به یک وزیر رای بدهد یعنی شیپور بخاطر خدا نواخته نشده است و اگر ما در فراکسیون نمایندگان ولایی به وزیر ی که برای کشور مفید است رای ندهیم، باید جوابگو باشیم.

محبی نیا ادامه داد: آقای آخوندی جدای از موضوع حمل و نقل و مسکن برای تصمیمات در هیات دولت از خود کارایی نشان داده است. یکی از کارهای اساسی و استراتژیک ایشان شکستن حبس شبکه ریلی است که در برنامه ششم هم آمده است. همچنین در حالی که تلفات جاده‌ای در سال ۸۴،  ۲۷ هزار نفر بوده در سال ۹۵، به ۱۵ هزار و ۹۰۰ نفر رسیده است.

آخوندی نظریه پرداز وزارت راه است
۰۸:۴۰
یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت که عباس آخوندی در وزارت راه با استفاده از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی اقدامات اساسی انجام داده است.

سیداحسن علوی در موافقت با وزیر پیشنهادی راه، اظهار داشت: معدل عملکرد آقای آخوندی در سطح ملی در کشور موفق بوده است. ایشان فردی فرصت جو است که از تفکر زمان بهره‌گیری لازم را انجام داده و می‌داند در زمان خود چه کاری باید انجام دهد ضمن اینکه می‌توان ایشان را نظریه پرداز وزارت راه دانست.

وی افزود: ما نمی توانیم بگوییم ایران چهارراه حمل و نقل آسیاست، ولی سال‌ها منتظر تخصیص اعتبار بنشینیم. آقای آخوندی با بهره‌گیری از سرمایه بخش خصوصی و غیر دولتی توانسته در بخش های مختلف اقدامات اساسی انجام دهد. بیش از ۲۵ پروژه در بخش ریلی، بیش از ۴۰ پروژه در بخش جاده‌ای و بیش از ۱۰ پروژه در بخش فرودگاهی بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی جذب شده است.

نماینده مردم سنندج در مجلس اضافه کرد: مسکن مهر تبدیل به قصه پر غصه شده، ۱۱۰ هزار واحد مسکونی بدون متقاضی و ۳۶ هزار واحد همراه با تخاصم و تنازع بین سازندگان و متقاضیان است.

No votes yet.
Please wait...